Haglöfs Åre Extreme Challenge är en utmanande tävling -för att vinna krävs många år av träning i alla disciplinerna, men det är samtidigt en bred tävling som låter sig genomföras av en väl förbered motionär.

Som tävlingsarrangör är det viktigt att poängtera att det är den tävlandes ansvar att komma väl förberedd till startlinjen. Grundläggande kunskaper i forspaddling ska kunna intygas, du bör kunna läsa en karta och vara medveten om att tävlingen går i högfjällsterräng.

Nedan följer en sammanställning av tips för både förberedelser och genomförande.

Paddlingen

I tävlingen ingår forspaddling (soloklass) och sjöpaddling (alla klasser).

Vi rekommenderar att du väljer en kajak som inte är för rank givet din kapacitet. Att kunna paddla genom fors och vågor sparar mycket tid jämfört med att sitta och parera för att hålla balansen. Vi rekommenderar dig att gå med i en paddelklubb för att kunna testa olika kajaker innan du eventuellt köper en själv. Flera av de kajakföretag som nämns nedan hyr även ut kajaker.

Paddlingen på Åresjön kan på några minuter förvandlas från en lugn tur på sjön till vad som känns som ett stort hav med väldiga vågor. Detta fick vi erfara under tävlingen 2014, då många hade stora problem att sitta kvar i sina kajaker.

Två ställen på sjön är extra knepiga när det blåser. Det första är när man paddlar tvärs över sjön längst österut på rundbanan för duo och lagklasserna. Det andra är utloppet från Indalsävlen in i Åresjön där alla klasser passerar. När det blåser ostliga vindar byggs det stora vågor upp mot strömmen från Indalsäven. På det här partiet är man långt ifrån land, vilket kräver att det är viktigt att man har tränat på självräddning.

Tips – Kajaker och paddlingskurser

Först och främst rekommenderar vi att du lär dig att paddla på plattvatten. Den som ställer upp i soloklassen bör också gå en forspaddlingskurs (OBS! – alla deltagare i soloklassen måste intyga sina forskunskaper, se regler).

  • Kajaktiv finns i Dala-Floda ( 2,5 tim med tåg från Stockholm) och arrangerar i maj och juni kurser specialanpassade för Åre Extreme Challenge. James Venimore, som startade HÅEC för 21 år sen, har tagit fram 4 olika kurser för alla deltagare: allt från 3 timmar till 3 dagar (det senare alternativet inkluderar hyra av kajak under tävlingen). Kontakta Kajaktiv på email info@kajaktiv.se eller läs mer på Kajaktivs hemsida
  • Äventyrligt. Äventyrligt står för säkerheten under tävlingen och arrangerar forskurser i Åre. Stefan Jarhed som driver Äventyrligt har under många år erbjudit säkerhetskurser och teknikträning. Kurserna är olika långa, allt från 1,5 timmar till 2 dagar. Äventyrligt hyr även ut kajaker, hjälmar, vådträkter och flytvästar. Läs mer på Äventyrligts hemsida http://aventyrligt.se/aktiviteter/aec-paddelkurs/
  • Kajaksidan. Kajaksidan med butik i Stockholm, har allt du behöver för paddling. Utöver kajaker, surfskis, torrdräkter och allt annat nödvändigt för ÅEC så säljer de även paddelkurser, i t. ex. effektiv paddelteknik med Jörgen Kard som vunnit paddelsträckan på ÅEC. Kajaktiv hyr även ut lämpliga kajaker med bra driv och stabilitet från WorldKayaks. Kajaktiv arrangerar även ÅrePreRace. Mer info på http://www.kajaksidan.se.

Tips – Surfski camps

  • Sufrskicamps erbjuder kurser för nya och avancerade paddlare. Sveriges bästa surfskicoacher finns på plats. De erbjuder träning och coaching både i skyddat vatten och öppet hav. Läs mer på deras hemsida.

Tips – Genompaddling på Indalsälven

Det finns även möjlighet att paddla forsen veckan innan racet. Genompaddlingen kan arrangeraras veckan innan tävlingen. Genompaddlingen är ingen kurs utan en möjlighet att se nivån på vattnet och få lite råd av våra guider om olika linjer som man kan paddla genom forsen. Här kan du ta kontakt med Kajaktiv eller Äventyrlig.

Löpning

Löpningen är fantastiskt vacker och härlig utmaning. Det som är viktigt i förberedelserna för löpningen är, förutom att bli en starts allround-löpare, att träna specifikt på att springa utför i oländig terräng. Det finns många minuter att tjäna på utförslöpningen och det är mycket värt att kunna slappna av även när det blir tekniskt och brant.

Den som planerar att använda stavar bör givetvis träna på detta. Det är viktigt att hitta rätt längd på staven för att kunna utnyttja den på bästa sätt.

 

Tips – Löpteknik

En effektiv löpare håller i längden. Trotts att vi föds med förmågan att springa skadar sig idag över 80% av alla löpare på grund av bristande teknik. Det finns mycket att tjäna på när det gäller löpteknik. Många företag erbjuder löpcoachning, bland annat de här två:

  • Scott Cole, Co-race director för ÅEC, är också utbildad Born to Run Coach. Efter en lång jakt på ett effektivare löpsteg, där även löpcoaching av Art of Running ingick, har han nu blivit löpcoach själv. Han erbjuder två timmar löputbildningar i Åre och Östersund som riktar sig till hela spektret av atleter – från elit till motionär. Det är speciellt relevant för löpare som haft skadeproblem (knä, höft, rygg etc.) men naturligtvis också för den som vill springa längre, snabbare och med större njutning. Läs mer på scottcole.se/coaching.

 

Mountainbike

Förberedelser för cyklingen sker företrädesvis i sadeln. Men, för dig som planerar att köra duo- eller soloklassen är det viktigt att träna på att både springa och cykla under samma pass. Kroppen måste vänja sig vid övergången från en disciplin till en annan.

Mountainbikesträckan är väldigt teknisk. Där banan löper över myr är det bästa valet oftast att hoppa av cykeln och springa med den. För den som lagt åtskilliga timmar på stigcykling kommer sista delsträckan att gå strålande.

Tips – Mountain bike

[kommer snart …]

Allmänna tips för ett väl genomfört lopp

Tänk igenom växlingarna så att du spenderar så lite tid som möjligt där, tänk på alla små detaljer i förväg.

Välj kläder med omsorg så slipper du byta under dagen, men tänk på att tävlingen går i fjällmiljö och vädret kan ändra sig fort.

Drick och ät under hela dagen så att du håller en bra energi nivå. Träna med samma dryck och mat som du tänker tävla med så magen inte blir överraskad. Starta varje sträcka i lugn takt så hinner kroppen vänja sig vid de nya rörelserna.

Fler träningsprogram

Visa deltagare vill få hjälp med en träningsupplägg under vinter och inför racet. Här finns lite tips: