Vanliga frågor

Saknar du svaret på din fråga? Maila oss på scott@areextremechallenge.se


Allmäna frågor

Är tävlingen något för mig? Jag tränar ju i och för sig en del, men detta låter lite väl extremt?

Din kropp klarar mycket mer än vad du tror! Utmana dina mentala spärrar och våga lita på din kropp; den kommer att överaska dig. Målfållan fylls varje år av trötta, glada och stolta deltagare som överträffat sina egna förväntningar. ÅEC är en extrem tävling såtillvida att du får uppleva fantastisk natur i kombination med en idrottslig utmaning.

Du bestämmer själv nivån på ditt genomförande. Välj solo-klassen om du vill ta dig an utmaningen ensam, duo-klassen om du vill ”slippa” forspaddlingen och tävla tillsammans med en partner. Gillar du äventyret men har inte lust att köra alla tre moment själv? Välj lag-klassen och dela upp delsträckorna i ett lag om tre. Hyr en cykel och en kajak. Gå en grundkurs i paddling. Ta en extra vända på den knaggliga stigen hemmavid. Är du lite förberedd i alla grenar behöver det inte vara extremt på annat vis än att det är extremt kul!

Behöver ni funktionärer?

Yes! Tävlingsorganisationen behöver många glada funktionärer. Anmäl ditt intresse till henrik@areextremechallenge.se

Är det här något att ta med familjen på?

Det finns många aktiviteter för familjen under tävlingsveckan. Kolla bland annat in vår nya mulisportaktivitet för barn och ungdomar: Mini-Åre Extreme Challenge. Läs mer här.

På lördagen kan familjen vara med och hjälpa dig under tävlingen. Hejaropen i växlingsområdena brukar vara välkomna! Tänk bara på att ge dig själv lugn och ro till dina egna förberedelser.

 

Träning och förberedelse

Hur får jag hjälp med ett träningsprogram?

Det finns flera möjligheter. Läs mer här.

Hur hittar man träningskompisar? Träningsgrupper?

Många städer har en multisportklubb, kolla på Facebook eller fråga löpare, paddlare och cyklister i din stad. Finns det ingen multisportklubb kan du hitta träningskompisar i den lokala löpar-, cykel- eller kajakklubben.

Läs mer om multisportklubbar runtom i Sverige här.

Hur ser en typisk träningsvecka ut för en typisk ÅEC-deltagare?

Det finns ingen typisk ÅEC-deltagare! Hur mycket och vad man tränar beror på vad man har för ambition. 3-4 träningspass i veckan i de aktuella grenarna räcker gott för att kunna ta sig i mål. Se om du hittar en lite längre backe att träna i och försök få till ett långpass på helgen. Träningspassen kan förlängas genom att slå ihop ett löp- och cykelpass. Det kan du även göra i gymmet på vintern! Cykla eller spring till jobbet – hitta träningstider som passar just din livssituation. Testa att simulera delar av tävlingsbanan: spring 20-30 minuter i anslutning till din paddling, eller dra ut på cykeln en sväng efter ett löppass.

Jag har aldrig paddlat – hur kommer jag igång? Hur mycket behöver jag träna?

Tipset är att gå med i en kajakklubb först och testa; köp ingen egen kajak förrän du vet om det är något för dig. Försök att paddla lite olika modeller för att komma fram till vilken typ av kajak som passar dig bäst. Försök att komma igång med paddelträningen under april och paddla 1-3 gånger i veckan under maj och juni.

Finns det några tävlingar som jag kan köra innan ÅEC?

Yes! Det finns flera liknande tävlingar. Längst ned på denna sida kan du hitta mer info.

Hur hyr man kajak och/eller cykel för tävlingen?

Här har vi samlat informationen om möjligheterna att hyra utrustning.

Har ni priser?

ÅEC är välkänt för sitt fina prisbord! Vi har även priser för t.ex. “snabbaste uppför på löpsträckan” och “snabbaste utför på cykelsträckan.”

En av våra lagkamrater har skadat sig och nu vill vi byta ut personen – hur gör vi?

Skicka in uppgifterna på den nya personen så ändrar vi. Maila till: scott@areextremechallenge.se

Banan – Allmänt

Hur ser banan ut?

Se karta och beskrivning här.

Hur lång tid tar de olika sträckorna?

  • Paddling (18/25 km): 1 hr 50 min – 3.00.
  • Löpning (15 km) 1.40–3.30.
  • Cykling (32 km) 2.00–4.30.

Eftersom väderförhållanden (vind, vattenmängd och snö) påverkar loppet varierar tiden från år till år. Loppet har en generös cut-off-time som innebär att man behöver växla till cykel inom 7 till 8h efter start för att få ge sig ut på sista etappen. Målområdet håller öppet till den sista deltagaren korsar mållinjen.

Behöver man support crew?

Många har familj och kompisar som hejar på och hjälper till i växlingsområdena (längs med banan är endast hejarop tillåtna). Även om det så klart är kul så är det ingen nödvändighet. Tävlingsledningen erbjuder transport av kajak, cykel, och dig själv ut till rätt del av banan (gäller även transport av löputrustning från Huså till Åre). Läs mer om hur du kan boka transport och vad det kostar här.

Behöver man orientera?

Kompass och karta är obligatorisk, och man måste kunna hitta vägen själv. Men banan är markerad hela vägen, så håll koll på snitslarna!

Hur går det till i växlingarna?

Det finns två växlingar – en från paddling till löpning (i Åre) och en från löpning till cykling (i Huså). Eliten tar mindre än en minut på sig i växlingsområdena, medan andra tar en stund på sig och kanske passar på att byta något klädesplagg. Tänk igenom dina växlingar i förväg: vad ska jag ha på mig? Vad ska jag äta? Planera för att fjällvädret kan vara lynnigt! Även Årefjällen får högsommartemperaturer ibland. Andra år snöar det…

Vad äter man under tävlingen? Och när?

Tänk på att fylla på med energi kontinuerligt under hela tävlingen. Testa inte nya produkter på tävlingsdagen! Glöm inte att på förhand bestämma när du ska äta under tävlingen, antingen i tiden (t.ex. var 30:e minut) eller vid särskilda platser (t.ex. toppen av Tottliften). Planerar man inte sitt energiintag tenderar det att bli för lågt.

Tips: energikakor- och gelé, mandelmassa, chips, torkad frukt, bakad sötpotatis med kokosfett och kanel (!), kladdkaka mm. Tänk på att få i dig salt också. På paddlingen kan man “dricka” kalorier via ett vätskesystem i flytvästen (fyll med sportdryck eller honungsvatten). Tänk på att börja fylla på depåerna redan under den första sträckan: det är en lång dag. Ät när det går utför; både på löpningen och på cyklingen, när det är motlut har du oftast hög puls och svårt att få ner maten!

Logistik på tävlingsdagen

Det finns massa tips att hämta här. Tips: ta med två stora plastlådor för att hålla allt torrt i växlingsområdena.

Banan – Kajak

Hur svår är forsen? Hur tränar man för den?

De flesta är pirriga för forsen, men har samtidigt grymt kul! Forsen är klass II, vilket betyder lite mer än strömmande vatten där sten och annat kan förkomma. Det krävs att du kan manövrera din kajak för att du ska ta dig ned (någotsånär) torrskodd. Har du ingen fors i närheten kan du ge dig ut med kajaken när det blåser ordentligt. Testa att paddla med vågorna i sidan, det ger bra övning. Deltagande i solo-klassen kräver intyg (läs mer här). Vi rekommenderar starkt att man går en forspaddlingskurs. Läs mer här.

Måste man bära kajaken under tävlingen?

Ja! Det är två lyft i solo-klassen och ett i duo- och lag-klasserna. Alla tävlande måste dessutom själv bära sin kajak från stranden vid slutet till angiven plats. Alla lyften är omkring 500 meter.

Vad ska man ha för kläder under paddlingen?

Vattnet kan vara kallt och man bör därför tänka till när det gäller kläder. Är du frusen av dig? Ta mer kläder! En del paddlar i våtdräkt, men tänk på att även om vattnet är kallt kan det vara varmt i luften. Det kan vara en svår avvägning, du känner dig själv bäst. För den som paddlar surfski är det viktig att hålla benen varma eftersom det skvätter in vatten. Stirra dig inte blir på vad eliten har på sig utan utgå ifrån dina egna behov.

Kan jag använda klätterhjälm under paddlingen?

Nej du kan inte använda en klätterhjälm under paddlingen. Vi godkänner hjälmar för forspaddling och hockeyhjälmar. Läs här under regler.

Kan jag använda en forspaddelväst och forspaddelhjälm inköpta utomlands som håller säkerhetsstandarden, men som inte är CE-märkta?

Ja du kan använda den utrustningen så länge den motsvarar den europeiska standarden.

Är det tillåtet att i duo-klassen bogsera varandra med en lina även under kajak-sträckan?

Ja det är det.

Räknas genompaddlingen som forskurs och när ska man presentera sitt intyg?

Genompaddlingen som arrangeras veckan innan tävlingen är rekogniseringsturer med guide och ingen kurs. Det kommer däremot att anordnas forssäkerhetskurser som tar ca 2 timmar, veckan innan tävlingen (se “Logistics” sida). Intyg från forspaddlingskurs eller forssäkerhetskurs som genomförts i Sverige eller internationellt visas upp i samband med nummerlappsutdelningen.

Vad räknas som ett flytelement under paddlingen?

Flytelementen/ vattentäta skotten ska fungera så att din kajak inte sjunker om den är vattenfylld. Läs mer.

Är det tvång på kapell och bogserögla för duo- och lag-klasserna som paddlar på sjön?

Ja, läs mer.

Vad duger som bogserögla? Måste den sitta i för eller akter?

Det ska vara en ögla monterad på kajaken som håller för bogsering. Det står tydligt i reglerna att bogserögla ska sittta i för eller akter.

Banan – Löpning

Hur teknisk är stigen?

Löpningen går mestadels på stig i fjällmiljö, men på toppen av Skutan kommer du att stöta på blockterräng (om det inte är snö!). Delar av vägen upp på berget är mycket brant; här går de flesta med hjälp av stavar (se nedan). Efter omkring 250 höjdmeter ned på Husåsidan av Skutan blir stigen mer lättsprungen. Det är 4,5 km och 1,000 höjdmeter upp och 10 km ner med lika många (negativa) höjdmeter. Din träning bör inkludera stiglöpning! Tips: knyt skorna ordentligt annars kan du trampa av dem i myren!

Vad ska man ha med sig under löpning?

Förutom den obligatoriska utrustningen (se regler) har de flesta med sig stavar. Stavarna kan vara till god hjälp när det går brant både uppför och nerför, men tänk på att öva på att springa med dem innan du kommer till Åre! Testa även eventuella vätskebälten och ryggsäckar, vätskesystem, se till att du har bra skor och fundera på en keps eller skärm – solen kan lysa starkt i Jämtland på sommaren!

Läs mer här.

Banan – Mountainbike

Hur tekniskt är stigen?

Större delen av cykelsträckan är inte särskilt teknisk. Det kan dock finnas ställen där man måste kliva av cykeln; i vissa fall för att det är brant och i andra för att det är blöt myr. Förutom stig finns det inslag av grusbackar. Din träning bör inkludera både stig och klättring!