Det här behöver du veta

Åre Extreme Challenge är en utmanande tävling. För att vinna krävs många år av träning i alla disciplinerna, men det är samtidigt en bred tävling som låter sig genomföras av en väl förbered motionär. Med extra teamkänsla ger stafettklassen en tävlingsdag med extra pepp. 

Paddling

I tävlingen ingår forspaddling (RIVER CLASS) och sjöpaddling (ALL CLASSES).

Nya paddlingsreglerna 2018 gäller för båda RIVER CLASS och LAKE CLASS. De nya reglerna gäller framförallt RIVER CLASS-deltagares forspaddlingskunskaper. Du hittar dem här.

Att välja kajak. För all tävlande rekommenderar vi att du väljer en kajak som inte är för rank givet din kapacitet. Att kunna paddla genom vågor sparar mycket tid jämfört med att sitta och parera för att hålla balansen. Vi rekommenderar dig att gå med i en paddelklubb för att kunna testa olika kajaker innan du eventuellt köper en själv.  Paddlingen på Åresjön kan på några minuter förvandlas från en lugn tur på sjön till vad som känns som ett stort hav med väldiga vågor. Detta fick vi erfara under tävlingen 2014, då många hade stora problem att sitta kvar i sina kajaker.

Tips om paddlingskurser hittar du på denna sida.

Forspaddlingstips. Vi rekommenderar att RIVER CLASS-deltagare göra en genompaddling på Indalsälven. Det finns även möjlighet att paddla forsen veckan innan racet. Genompaddlingen kan arrangeraras veckan innan tävlingen men är ingen kurs utan en möjlighet att se nivån på vattnet och få lite råd av våra guider om olika linjer som man kan välja genom forsen. Här kan du ta kontakt med Kajaktiv eller Äventyrlig. Läs mer här.

Kika in på denna videon över den första forsen ("Lövströmmarna som är ungefär tre kilometer lång (Klass II) samt en video som visar den 90 grader svängen som är lite knepig. Tack till  Agneta Bergman Fredrikson för videon.

Löpning

Löpningen är fantastiskt vacker och härlig utmaning. Det som är viktigt i förberedelserna för löpningen är, förutom att bli en stark allround-löpare, att träna specifikt på att springa utför i relativt svår terräng.

Löpartips - läs mer här.  

Mountainbike

Förberedelser för cyklingen sker bäst i cykelsadeln. Men, för dig som planerar att köra duo- eller soloklassen är det bra att träna på att både springa och cykla under samma pass. Kroppen måste vänja sig vid övergången från en disciplin till en annan.

Mountainbikesträckan är teknisk. Där banan går över myr är det bästa valet oftast att hoppa av cykeln och springa med den. För den som lagt åtskilliga timmar på stigcykling kommer sista delsträckan att gå strålande.

Mountainbike tips - läs mer här

Nyhetsbrev

Läs ÅEC:s senaste nyheterna och anmäl dig. Se länken längst ned till vänster på varje sida.