FAQ: Svar på vanliga frågor

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Läs igenom, det är bra information för alla, och den som undrar något specifikt får förmodligen svar på sin fråga. 

Allmäna frågor 

Är tävling något för mig? Jag tränar ju i och för sig en del men detta låter lite väl extreme ?

Din kropp klarar mycket mer än vad du tror! Utmana dina mentala spärrar och våga lita på din kropp; den kommer att överaska dig. Målfållan fylls varje år av trötta, glada och stolta deltagare som överträffat sina egna förväntningar. ÅEC är en extrem tävling såtillvida att du får uppleva fantastisk natur i kombination med en idrottslig utmaning.

Du bestämmer själv nivån på ditt genomförande. Välj solo-klassen om du vill ta dig an utmaningen ensam, duo-klassenom du vill tävla tillsammans med en partner. Gillar du äventyret men har inte lust att köra alla tre moment själv? Välj lag-klassen och dela upp delsträckorna i ett lag om tre. Läs mer om tävlingsklasser här.

Hyr en cykel och en kajak. Gå en grundkurs i paddling. Ta en extra vända på den knaggliga stigen hemmavid. Är du lite förberedd i alla grenar behöver det inte vara extremt på annat vis än att det är extremt kul!

Behöver ni funktionörer?

Yes! Tävlingsorganisationen behöver många glada funktionärer. Anmäl ditt intresse till sara@areextremechallenge.se.

Är det här något att ta med familjen på?

Det finns många aktiviteter för familjen under tävlingsveckan. Kolla bland annat in på det mulisportaktivitet för barn och ungdomar: ÅEC Kidz.

På lördagen kan familjen vara med och hjälpa dig under tävlingen. Hejaropen i växlingsområdena brukar vara välkomna! Tänk bara på att ge dig själv lugn och ro till dina egna förberedelser. 


Träning och förberedelse

Hur får jag hjälp med ett träningsprogram?

Det finns flera möjligheter. Läs mer här.

Hur hittar man träningskompisar? Träningsgrupper?

Många städer har en multisportklubb, kolla på Facebook eller fråga löpare, paddlare och cyklister i din stad. Finns det ingen multisportklubb kan du hitta träningskompisar i den lokala löpar-, cykel- eller kajakklubben.

Läs mer om multisportklubbar runtom i Sverige och söker för en ÅEC lagkamrat här.

Hur ser en typisk träningsveckan ut för en typisk ÅEC-deltagare?

Det finns ingen typisk ÅEC-deltagare! Hur mycket och vad man tränar beror på vad man har för ambition. 3-4 träningspass i veckan i de aktuella grenarna räcker gott för att kunna ta sig i mål. Se om du hittar en lite längre backe att träna i och försök få till ett långpass på helgen. Träningspassen kan förlängas genom att slå ihop ett löp- och cykelpass. Det kan du även göra i gymmet på vintern! Cykla eller spring till jobbet – hitta träningstider som passar just din livssituation. Testa att simulera delar av tävlingsbanan: spring 20-30 minuter i anslutning till din paddling, eller dra ut på cykeln en sväng efter ett löppass.

Jag har aldrig paddlat - hur kommer jag igång? Hur mycket behöver jag tränar?

Tipset är att gå med i en kajakklubb först och testa; köp ingen egen kajak förrän du vet om det är något för dig. Försök att paddla lite olika modeller för att komma fram till vilken typ av kajak som passar dig bäst. Försök att komma igång med paddelträningen under april och paddla 1-3 gånger i veckan under maj och juni.

Finns det några tävlingar som jag kan köra innan ÅEC?

Yes! Det finns flera liknande multisporttävlingar. Läs längst ned på denna sida.

Hur hyr man kajak och/eller cykel för tävlingen?

Här har vi samlat informationen om möjligheterna att hyra utrustning.

Har ni priser?

ÅEC är välkänt för sitt fina prisbord! Vi har även priser för t.ex. “snabbaste uppför på löpsträckan” och “snabbaste utför på cykelsträckan.” Läs mer i Race PM:et.

En av våra lagkamrater har skadat sig och nu vill vi byta ut personen -- hur gör vi?

Skicka in uppgifterna på den nya personen så ändrar vi. Maila till info@race.se


Banan – Allmänt 

Hur ser banan ut?

Se karta och beskrivning här.

Hur lång tid tar de olika sträckorna?

  • Paddling (18/25 km): 1 hr 50 min – 3.00.
  • Löpning (15 km) 1.40–3.30.
  • Cykling (32 km) 2.00–4.30.

Eftersom väderförhållanden (vind, vattenmängd och snö) påverkar loppet varierar tiden från år till år. Loppet har en generös cut-off-time som innebär att man behöver växla till cykel inom 7 till 8h efter start för att få ge sig ut på sista etappen. Målområdet håller öppet till den sista deltagaren korsar mållinjen.

Behöver man support crew?

Många har familj och kompisar som hejar på och hjälper till i växlingsområdena (längs med banan är endast hejarop tillåtna). Även om det så klart är kul så är det ingen nödvändighet. Tävlingsledningen erbjuder transport av kajak, cykel, och dig själv ut till rätt del av banan (gäller även transport av löputrustning från Huså till Åre). Läs mer om hur du kan boka transport och vad det kostar här.

Behöver man orientera?

Kompass och karta är obligatorisk, och man måste kunna hitta vägen själv. Men banan är markerad hela vägen, så håll koll på snitslarna!

Hur går det till i växlingarna?

Det finns två växlingar – en från paddling till löpning (i Åre) och en från löpning till cykling (i Huså). Eliten tar mindre än en minut på sig i växlingsområdena, medan andra tar en stund på sig och kanske passar på att byta något klädesplagg. Tänk igenom dina växlingar i förväg: vad ska jag ha på mig? Vad ska jag äta? Planera för att fjällvädret kan vara lynnigt! Även Årefjällen får högsommartemperaturer ibland. Andra år snöar det…

Vad äter man under tävlingen? Och när?

Tänk på att fylla på med energi kontinuerligt under hela tävlingen. Testa inte nya produkter på tävlingsdagen! Glöm inte att på förhand bestämma när du ska äta under tävlingen, antingen i tiden (t.ex. var 30:e minut) eller vid särskilda platser (t.ex. toppen av Tottliften). Planerar man inte sitt energiintag tenderar det att bli för lågt.

Tips: energikakor- och gelé, mandelmassa, chips, torkad frukt, bakad sötpotatis med kokosfett och kanel (!), kladdkaka mm. Tänk på att få i dig salt också. På paddlingen kan man “dricka” kalorier via ett vätskesystem i flytvästen (fyll med sportdryck eller honungsvatten). Tänk på att börja fylla på depåerna redan under den första sträckan: det är en lång dag. Ät när det går utför; både på löpningen och på cyklingen, när det är motlut har du oftast hög puls och svårt att få ner maten!

Logistik på tävlingsdagen?

Det finns massa tips att hämta här. Tips: ta med två stora plastlådor för att hålla allt torrt i växlingsområdena.


Banan – Kajak 

Hur svår är forsen? Hur tränar man för den?

OBS - Denna fråga är endast för deltagare i RIVER CLASS, inte LAKE CLASS. **VIKTIG ** Deltagande i RIVER CLASS kräver intyg 2018 (läs mer här).

De flesta är pirriga för forsen, men har samtidigt grymt kul! Forsen är klass II, vilket betyder lite mer än strömmande vatten där sten och annat kan förkomma. Det krävs att du kan manövrera din kajak för att du ska ta dig ned (någotsånär) torrskodd. Har du ingen fors i närheten kan du ge dig ut med kajaken när det blåser ordentligt. Testa att paddla med vågorna i sidan, det ger bra övning.

Måste man bära kajaken under tävlingen?

Ja! Det är två lyft i RIVER CLASS och ett i LAKE CLASSES. Alla tävlande måste dessutom själv bära sin kajak från stranden vid slutet till angiven plats. Alla lyften är omkring 300-500 meter.

Vad ska man ha för kläder under paddling?

Vattnet kan vara kallt och man bör därför tänka till när det gäller kläder. Är du frusen av dig? Ta mer kläder! En del paddlar i våtdräkt, men tänk på att även om vattnet är kallt kan det vara varmt i luften. Det kan vara en svår avvägning, du känner dig själv bäst. För den som paddlar surfski är det viktig att hålla benen varma eftersom det skvätter in vatten. Stirra dig inte blir på vad eliten har på sig utan utgå ifrån dina egna behov.

**VIKTIG ** Alla paddlare måste ta med sig extra kläder och tävlingsorganisationen kan ev. kräva att deltagare ta med sig extra kläder vid hög vattennivå (läs mer här).

Kan jag använda klätterhjälm under paddling?

Nej du kan inte använda en klätterhjälm under paddlingen. Vi godkänner hjälmar för forspaddling och hockeyhjälmar. Läs här under regler.

Kan jag använda en forspaddelväst och hjälm inköpta utomlands som håller säkerhetsstandarden, men som inte är CE-märkte?

Ja du kan använda den utrustningen så länge den motsvarar den europeiska standarden.

Är det tillåtet att bogsera varandra med lina i Duo-klassen?

Ja det är det men inte vid race start i kajaken då det är farligt.

Vad räknas som ett flytelement?

Flytelementen/ vattentäta skotten ska fungera så att din kajak inte sjunker om den är vattenfylld. OBS- Flytelement är inte obligatoriska för surfskis.  Läs mer under Regler.

Är det tvång på kapell och bogserögla även för LAKE CLASS? Och för kajaker?

Ja för tävlande som köra med kajaker.  Darimot är boserögla rekommenderat men inte obligatorisk för de som paddlar med surfskis.  Läs här under regler. 

Vad duger som bogserögla? Vart ska den sitta?

Öglan ska hålla för bogsering av kajaken. Det står tydligt i reglerna att öglan ska sittta i för eller akter. OBS – Detta gäller endast kajaker och inte surfskis.


Banan – Löpning 

Hur teknisk är stigen?

Löpningen går mestadels på stig i fjällmiljö, men på toppen av Skutan kommer du att stöta på blockterräng (om det inte är snö!). Delar av vägen upp på berget är mycket brant; här går de flesta med hjälp av stavar (se nedan). Efter omkring 250 höjdmeter ned på Husåsidan av Skutan blir stigen mer lättsprungen. Det är 5,5 km och 1,000 höjdmeter upp och 10 km ner med lika många (negativa) höjdmeter. Din träning bör inkludera stiglöpning! Tips: knyt skorna ordentligt annars kan du trampa av dem i myren!

Vad ska man ha med sig under löpning?

Förutom den obligatoriska utrustningen (se regler) har de flesta med sig stavar. Stavarna kan vara till god hjälp när det går brant både uppför och nerför, men tänk på att öva på att springa med dem innan du kommer till Åre! Testa även eventuella vätskebälten och ryggsäckar, vätskesystem, se till att du har bra skor och fundera på en keps eller skärm – solen kan lysa starkt i Jämtland på sommaren!


Banan  – Mountainbike 

Hur tekniskt är stigen?

Större delen av cykelsträckan är inte särskilt teknisk. Det kan dock finnas ställen där man måste kliva av cykeln; i vissa fall för att det är brant och i andra för att det är blöt myr. Förutom stig finns det inslag av grusbackar. Din träning bör inkludera både stig och klättring!


* Saknar du svaret på din fråga? Maila oss på scott@areextremechallenge.se